Gelderland: kelders en bekenden - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Albert Meijer - WaarBenJij.nu Gelderland: kelders en bekenden - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Albert Meijer - WaarBenJij.nu

Gelderland: kelders en bekenden

Door: albertmeijer

Blijf op de hoogte en volg Albert

19 Augustus 2011 | Nederland, Arnhem

Margje en ik zijn als doorgewinterde bootbewoners als een vis op het letterlijke droge als we te lande slapen. Gelukkige daarom dat we in maastricht konden uitwijken naar het botel, na de rubberboot de tweede slaapplaats op het water! Het was nog een hele tour om Limburg uit te komen (onweer die in bovenleidingen insloegen, stommme limburgse families die deuren van vervangende bussen slopen) maar na een lange ochend in het ov kwamen we dan eindelijk aan in Gelderland!

CULTURELE ACTIVITEIT

Omdat we vandaag alleen in arnhem zouden doorbrengen, lieten we onze zware tassen achter in de stationskluisjes en gingen we te voet richting de rijnstraat, waar onder de grond de historische kelders van Arnhem liggen. Deze kelders uit de 14e en 15e eeuw werden een aantal jaren terug met EU-geld omgevormd tot een geheel, met vrijwillige gidsen die er rondleidingen verzorgen. Onze gids was een vrouwtje van een jaar of 70, met een voorliefde voor de vele kaarsennissen die de kelders rijk zijn.

ETEN + EUROPEES GERECHT VAN DE DAG

Na de anderhalf uur durende tocht door de kelders, hadden we wel zin in wat eten (en wat zonlicht). We zwierven door de stad, tot we een boekhandel tegenkwamen waar je ook kon eten. Die Engelse muffin ging er goed in!

ROUTE

Ook de broodjes eisalade waren goed te versmaden. Op een volle buik gingen we richting de rijnkade. Het lage deel van de nieuwe kade wordt daar versmald, gefinancierd met EU-subsidie, zodat er extra ruimte is voor de riviercruisevaart om aan te meren. Tegelijkertijd wordt de lage kade daar hersteld. Arnhem hoopt met dit project dat er meer toeristen via de riviercruises neer kunnen strijken in de stad.

VERVOER

Terwijl we een paar helden aan het interviewen waren voor ons 100heroes-project, en we bedachten of we als vervoer wellicht met een arnhemse trollybus moesten gaan, kwam er net een vuilniskarretje aan. De man was ons goedgezind, en we mochten een stukje meerijden. Toll! En de held die we aan het interviewen waren (toevallig mijn mattie Kenne) filmde het geheel.

We komen sowieso veel bekenden tegen: gisteren in maastricht al de jongen die we voor 100heroes in utrecht hadden geinterviewd, en vandaag naast Kenne ook Fooky, het zusje van mijn huisgenootje in Groningen! Ook zij doet vrijwilligerswerk, bij het Arnhemse filmhuis. Check haar verhaal op www.100heroes.eu.

OVERNACHTING

Nu zitten we in het kantoor van YouthNetworks, dat in een oude ARnhemse kerk vlakbij het sonsbeekpark gevestigd is. Hier slapen we vannacht. Waarschijnlijk als een blok, want we hebben net een flesje wijn achter over geslagen. Als dat nog maar goed komt met het updaten van onze facetwithyves!

Facebook: http://on.fb.me/of3ePm
Hyves: http://teamsteam.hyves.nl