Flevoland: auto's en outlets - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Albert Meijer - WaarBenJij.nu Flevoland: auto's en outlets - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Albert Meijer - WaarBenJij.nu

Flevoland: auto's en outlets

Door: albertmeijer

Blijf op de hoogte en volg Albert

21 Augustus 2011 | Nederland, Groningen

Totnogtoe hebben Margje en ik flink gebikkeld mbt vervooer: we zijn van hot naar her gebust, gestoptreind, geveerboot en gelift. En dat gaat je niet in de kouwe kleren zitten, want reizen = stress, zeker als er treinen uitvallen of bussen niet komen opdagen.
Onze opluchting was dus ook groot toen we vandaag de auto van Margje's ouders mochten gebruiken voor onze Flevoland-dag.

ROUTE

De route begon in de Noordoostpolder, in Emmeloord. Daar staat de poldertoren, een voormalige watertoren die eu-subsidie kreeg om meer toeristen naar de noordoostpolder te trekken.

CULTURELE ACTIVITEIT

Even buiten Emmeloord ligt de kinderboerderij Emmelerbos, die in het kader van het Leader+ programma EU-subsidie had gekregen. Er was een kruidentuintje (met maggi!), een nep-koe die je kon melken, geiten in overvloed en als klap op de vuurpijl had René Froger in 2002 bij de toiletten op de muur geschreven dat hij op de kinderboerderij was geweest. Erg leuk.

ETEN

Door naar het zuiden, naar Lelystad, waar we naar het erfgoedmuseum Nieuw Land wilden gaan. Bij aankomst bleek het pal naast Bataviastad te staan: dat hadden we niet verwacht.
In het museum stond een soort FEBO-muur, maar dan met allemaal kleine objectjes. Voor een euro trok je een objectje uit de muur, en kon je het voor een dingetje houden waardoor er een filmpje met betrekking tot het object begon te draaien. Ons oog viel meteen op een cassettebandje van de band 'De Parels' (& de Reddingsbrigade). Omdat één van de concurrerende teams 'de Parels' heet, moèsten we het ongetwijfeld meesterlijke muziekstuk uit de muur halen. Het hoesje beloofde ons 'de saus voor over je funky salade'. We hebben hem nog niet afgespeeld, maar gaan dat zeker doen.
Afijn, het erfgoedmuseum krijgt subsidie. De Europese Unie cofinancierde namelijk de bouw en de inrichting van Nieuw Land. Daarom leek het ons tof om te gaan eten in het museumrestaurant. Het heeft ons heerlijk gesmaakt, ook zonder funky salade.

We konden het niet laten om toch nog even Bataviastad in te gaan. En ook al vonden we het vreselijk, margje heeft toch nog een paar toffe shirtjes gevonden in de kilometers Hugo Boss- en Ralph Lauren-outlet-ellende.

EUROPEES GERECHT VAN DE DAG

En nu zijn we weer in Groningen, onze thuisbasis! We hadden het allebei erg gemist, omdat we er beiden al meer dan een maand niet waren geweest. Om het te vieren hebben we voor onszelf een heerlijke vegetarische Spaanse (!) Paella gemaakt. Mjamjamjam.

VERVOER

We komen nu net van het theaterfestival Noorderzon, waar we met wat vrienden afgesproken hadden. Erg gezellig, maar er moest natuurlijk ook gewerkt worden. In Flevoland waren we vergeten mensen te interviewen voor ons 100heroes-project, dus hebben we dat in Groningen ingehaald. Ook hebben we weer een prachtvervoersmiddel voor onze collectie: we mochten mee op de ijsco-wagen!

OVERNACHTING

We gaan straks slapen in een schuurtje. Margje heeft er al een kikker uit weggejaagd, dus dat belooft wat. We zullen in ieder geval iets beter slapen dan gisternacht, want hangmatten in de open lucht zijn koud en je krijgt er kramp in je kuiten van. Geen oog dichtgedaan. U bent gewaarschuwd. Welterusten.

Facebook: http://on.fb.me/of3ePm
Hyves: http://teamsteam.hyves.nl