Drenthe: oerwagons en windsurfen - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Albert Meijer - WaarBenJij.nu Drenthe: oerwagons en windsurfen - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Albert Meijer - WaarBenJij.nu

Drenthe: oerwagons en windsurfen

Door: albertmeijer

Blijf op de hoogte en volg Albert

25 Augustus 2011 | Nederland, Groningen

Sinds Gelderland hebben we onze reisplanning omgegooid, omdat we toen in de problemen kwamen met projecten die we niet konden vinden in Flevoland. Sindsdien reizen we niet meer per 1 provincie, maar per gebied, en doen activiteiten in meerdere provincies. Zo combineerden we Gelderland met Friesland, Overijssel met Drenthe, en vandaag Groningen met Friesland. Gisteren deden we daarom een combo van Drenthe en Groningen. Het dagverslag kon ik niet in de internet- (en elektriciteit/warmwater-)loze treinwagon typen, dus vandaar dat ik hem deze ochtend nog even schrijf.

ROUTE

Onze reis begint, na een welverdiende rustdag, in Groningen: Margje moet een tentamen maken (!), en ik moet alvast de sleutel voor de slaapplaats ophalen in stadskanaal. 's Middags zien we elkaar pas, en dan blijkt dat Margje's tentamen niet heel goed ging. Ai. Maar goed, vol goede moed beginnen we aan de dag.
We reizen eerst af naar Assen, Drenthe. We zijn de afgelopen dagen vaker in Drenthe geweest (Staatsbosbeheer project Drentsche Aa, slapen in de bedstee), maar op onze officiele Drenthe-dag houden we het op één activiteit. We bezoeken het Drentsch Archief, en bekijken het standbeeld van 'ik-bid-niet-voor-brune-boanen' Bartje.

CULTURELE ACTIVITEIT

Na Bartje (en een paar interviews voor 100heroes.eu ) gaan we terug naar Groningen, waar we afgesproken hebben met Bram Schultinge die bij twee organisaties werkt met EU-subsidies: Unity Express en EIDP, European Institute for Democratic Participation. Unity Express is een trein die in de zomer van 2012 door heel Europa rijd, 4 weken lang. Het is een soort transsiberië-express die (bijna) alle EU-landen aandoet, waar jongeren uit heel Europa aan deelnemen. De EIDP is een platform voor Democratische Participatie. Ze organiseren seminars en trainingen, veelal in Oost-Europa, en houden toezicht op de eerlijkheid van verkiezingen. Voor het hele interview met Bram verwijs ik jullie door naar www.travelchampion.eu , daar hebben we hem geupload.

ETEN EN EUROPEES GERECHT VAN DE DAG

Na een spannend ritje in de Octopus, begeven Margje en ik ons richting het Pannenkoekschip! Vanavond eten we oud-Hollandse pannenkoeken, ik met spek en kaas, margje met rozijn en appel. De vader en broer van Margje eten ook gezellig mee.

VERVOER

Na een paar telefoontjes met Yasir van het Travel Champion-team (is een achtbaan een vervoersmiddel? een monorail? botsautootjes? - nee, nee, nee) hebben we om half 7 's avonds nog steeds geen origineel vervoersmiddel. Dan heeft Reinder, Margje's broer, een idee: windsurfen! Reinder is lid van de Groningse windsurfvereniging Surface (het zal ook eens niet, wat een geluk weer!) en we worden gauw naar het gebouwtje gebracht. Daar hijsen we ons in de surfpakken, en begeven we ons richting een drekkig stukje water tussen de gebouwen van de Groningse Zernike-campus. Er staat weinig wind, en de lucht is grauw, maar we vermaken ons prima op de surfplank en komen zelfs een stukje vooruit. De vervoerspunt is binnen! Het is allemaal ook nog gefilmd, later gaan we dit uploaden, wordt vast een leuk filmpje, want we hebben ons prima vermaakt.

OVERNACHTING

Stinkend van de drek gaan we eerst onder de douche, doen dan nog wat internet-dingetjes en gaan dan naar Stadskanaal. Daar wacht een wagon, ingericht door het Rotterdamse Atelier van Lieshout (bekend van de Arsch-bar!) op ons. Het is een pionierswagon: ruim, maar zonder elektriciteit, internet, of stromdend warm water. We komen midden in de nacht, en moeten eerst honderd kaarsjes aansteken voor we iets kunnen zien. Wel erg gezellig, èn gesubsidieerd door de EU! Qua sanitair niet de meest ideale oplossing, maar wij zijn inmiddels doorgewinterde reizigers en wel iets gewend. We krijgen een goede nachtrust.

Facebook: http://on.fb.me/of3ePm
Hyves: http://teamsteam.hyves.nl
Twitter: http://bit.ly/oYGWTH

doei! volg ons!

• 26 Augustus 2011 - 10:16

Henk En Anneke:

Heel leuk om al jullie wederwaardigheden te lezen en te bekijken! lekker primitieve overnachting, maar wel een unieke ervaring. Succes met de laatste loodjes.