Noord-Holland: gappers en garnalen - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Albert Meijer - WaarBenJij.nu Noord-Holland: gappers en garnalen - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Albert Meijer - WaarBenJij.nu

Noord-Holland: gappers en garnalen

Door: albertmeijer

Blijf op de hoogte en volg Albert

26 Augustus 2011 | Nederland, Utrecht

Wat een reis. Onze laatste reisdag is ten einde, en het was me er eentje. De bedden in het atelier waar we gaan slapen, liggen klaar, en vanaf morgen hoeven we noooooooooit meer iets geks te doen. Ergens wel jammer, maar nu kan al het avontuur op de wereld ons gestolen worden. Eerst slaap. Speaking of gestolen.... Mijn portemonnee is gejat! stom! Op de kermis in Alkmaar. Dus morgen wordt geen bijkom-dag, maar moet ik nieuwe pasjes aanvragen en aangifte doen. Maar goed, ik laat het de reis niet verpesten. Hier het verslag van de laatste dag!

VERVOER

Eigenlijk zou het eerst onze Culturele Activiteit worden, maar later op de dag zou een nog te noemen teleurstelling (niet de portemonnee) roet in het eten gooien en ervoor zorgen dat we het plan om moesten gooien.
Margje en ik vertrokken na het ontbijt in verzorgingstehuis Bloemkamp van Bolsward, via de Afsluitdijk, naar Den Oever. Het donderde en bliksemde, en het plan was om een wandeling te maken langs het Schor, een waddennatuurgebied met EU-subsidie, maar het meisje van de VVV attendeerde ons op een gesubsidieerde bijzondere boottocht van 2 uur op een garnalenboot. De reis heette 'de zee leeft', en werd geleid door twee West-Friese zeebonken. We vaarden over het wad, door de zilte wind langs aalscholvers en lepelaars, en zagen zelfs zeehonden die als dikke Duitse toeristen op de zandbank lagen. We gingen ook vissen: garnalen en krabben. We hebben nog een paar garnalen gered van een wisse dood, door ze van de boot terug in zee te gooien, dus we voelden ons weer goed over onze tocht.

CULTURELE ACTIVITEIT

Voor ons eigenlijke vervoersmiddel moesten we met twee bussen naar Schoorl. Dat ligt niet in Brabant, ook al klinkt het wel zo, maar ergens ten westen van alkmaar. Daar stond een wei vol kamelen voor ons klaar, maar.. niemand om ons te helpen! Elke vrijdag is het er instuif (je hoeft niet te bellen, kom gewoon! staat er op de website), maar toen we belden zeiden ze: 'neuh, is slecht weer, gaat niet door'. Het had al uren niet geregend. Kak, met de kamelen wilden we het origineelste vervoersmiddel en daarmee de wedstrijd winnen! Plan B: Garnalenboot als vervoersmiddel, culturele activiteit vinden in Amster- of Volendam. Het werd Alkmaar, want daar was de kermis. Daar zijn we in een paar attracties geweest, hebben we wat filmpjes gemaakt, en het was erg leuk, tot mijn portemonnee de tas in ging, en snel er al weer uit, want toen ik hem 5 minuten later nodig had, was 'ie weg. Heb ik weer. Eerst de kamelen, en nu dit. Grrrrr.

ROUTE

Met een chagrijnig gemoed op naar onze hoofdstad. Zonder OV en met een beperkte geldstroom hebben we toch onze weg naar de Westergasfabriek weten te vinden. De Westergasfabriek is een oud fabrieksterrein waar nu allerlei culturele organisaties in huizen. DWDD wordt er opgenomen, en de Dutch Classical Music Meeting (waar ik voor mijn stage mee werk) gaat er wellicht dineren, want dat kan er ook. De Westergasfabriek krijgt ook nog eens EU-subsidie, dus we hebben weer een punt.

ETEN & EUROPEES GERECHT VAN DE DAG

Voor ons avondeten gingen we naar de Ouwezijds Armsteeg in Amsterdam, waar bierbrouwerij De Paerl staat. Daar werken mensen met een psychiatrische achtergrond, en kun je ook heerlijk eten! En het beste van alles: ze krijgen EU-subsidie. Nou moeten we die 5000 euro wel winnen (zeker omdat we het nu harder dan ooit nodig hebben). Het Europese gerecht was een Griekse salade (gisteren was trouwens Belgische wafels, volgens mij was ik dat even vergeten).

OVERNACHTING

En nu zijn we in Utrecht, waar we in het atelier van kunstenares Menah, oftewel Marleen Wellen, slapen. Bekijk haar werk op www.menah.nl. Welterusten!

Oh ja, ons plan voor de komende dagen: we gaan al ons materiaal uitwerken, de laatste vrijwilligers toevoegen aan www.100heroes.eu , nog wat filmpjes monteren en nog meer dingen, dus blijf ons volgen op de facehyvetwits!

Facebook: http://on.fb.me/of3ePm
Hyves: http://teamsteam.hyves.nl
Twitter: http://bit.ly/oYGWTH

doedoei en blijf ons volgen!