Fryslân: flikkers & foetussen - Reisverslag uit Hardegarijp, Nederland van Albert Meijer - WaarBenJij.nu Fryslân: flikkers & foetussen - Reisverslag uit Hardegarijp, Nederland van Albert Meijer - WaarBenJij.nu

Fryslân: flikkers & foetussen

Door: albertmeijer

Blijf op de hoogte en volg Albert

21 Augustus 2011 | Nederland, Hardegarijp

Soms is zo'n reiswedstrijd best 'anstrengend'. Neem bijvoorbeeld gisternacht: tot half 3 zijn Margje en ik op zoek gegaan naar mogelijke EU-gesubsidieerde projecten in Flevoland. We moeten namelijk per dag van elke vijf categoriën (route, eetplek, slaapplek, vervoersmiddel en culturele activiteit) 3 projecten vinden die door de EU zijn gesubsidieerd. Route en activiteit zijn meestal vrij makkelijk te vinden, maar als je op een dag vrijwilligerswerk doet, moet je uit de andere drie lastigere categoriën twee EU-projecten vinden, omdat je bij activiteit al vrijwilligerswerk doet! Erg ingewikkeld en vermoeiend allemaal, zeker als je na uren browsen op internet nog steeds niks goeds gevonden hebt in Flevoland (en het feit dat het weekend begonnen is, maakt het er niet makkelijker op). Afijn, om half 3 gaven Margje en ik ons over aan de slaap. Uitgeput en strontchagrijnig (want dat wordt je van al dat gestress, zelfs als doe je tien keer de opwaartse hond, vijf zonnegroeten en nog een adelaar of drie) gingen we slapen, om maar te bezien wat we de volgende dag zouden doen om onze negen (extra bonuspunt vrijwilligerswerk!) te behalen).

Dat Margjes luchtbed leeg was halverwege de korte nacht droeg uitermate bij aan een toch al vrij stevig ochtendhumeur. Gelukkig werden we door Dani en Robert van YouthNetworks opgewacht met een heerlijk ontbijtje en hartverwarmende vriendelijkheid, en besloten we ons om maar gewoon richting ons eerste (en enige) geplande activiteit te gaan: op naar het Xnoizz Flevo Festival!

CULTURELE ACTIVITEIT

Bij de ontvangst van het Flevo Festival werden we opgewacht door Marleen van de NJR-campagne open.up. Sinds een paar maanden werk ik als vrijwilliger bij de open.up zomertour, waarmee we langs verschillende campings en festivals in het land rondreizen om te kijken hoe open Nederlandse jongeren staan tegenover homoseksualiteit. Vandaag was het grote christelijke Flevo Festival , zeg maar het Lowlands voor christenen, aan de beurt. Ik had geregeld dat Margje en ik daar mee mochten helpen met voorlichten. Ook al stonden we vlakbij de anti-abortuslobby (die een pot vol kleine plastic foetusjes uitdeelden bij wijze van gadgets), er was genoeg openheid om te discussiëren over homoseksualiteit. Als de Bijbel het afkeurt, moet je dan nog open staan tegenover een homoseksuele vriend(in)? Wat als je zusje ineens lesbisch blijkt te zijn? En wat zou je doen als een homo naar je knipoogt?
Overigens bedoelen we niks slechts met het 'flikkers' in de titel, het allitereerde alleen heel mooi.
Het team was gezellig, de zon scheen en de jongeren bleven komen, dus het was een geweldige ochtend. Eingelijk wilden we nog een plastic foetus mee als aandenken, maar we waren te bang om er eentje te vragen. Volgend jaar beter.

Inmiddels had Margje een geniaal plan bedacht: we slaan vooralsnog Flevoland over en gaan nar Fryslân, waar we natuurlijk genoeg adresjes wisten! In echte Fries kint syn lân as syn eigen bûse, zullen we maar zeggen, en anders zijn er nog genoeg heiten en memmen die nog wel een EU-adresje weten. Op naar het Hoge Noorden dus!

VERVOER

Na onze spullen bij de ouders van Margje in Hurdegaryp gedumpt te hebben, begaven we ons naar Wartena (Warten voor ingewijden). Vanuit het haventje van Warten gaat er een door de EU-gesubsidieerd pontje voor fietsers en voetgangers het prinses Margrietkanaal over, richting Earnewâld. Voor een euro kun je mee, en je krijgt een dropje op de koop toe. We mocten zelfs even achter het roer staan voor de foto! Fryslân op haar best dus.

ROUTE

In Earnewâld gingen we naar het Skûtsjemuseum. Aanvankelijk zouden we ook met een daadwerkelijk skûtsje reizen tijdens Travel Champion, maar het lot bepaalde anders: het betreffende skûtsje, van de familie van een vriendin van mijn zus, werd vorige week aangevaren tijdens het skûtsjesilen. Man overboord, boot kapot, wij pech. Afijn, nu hebben we dus toch nog wat skûtsjes gezien. Het museum was al dicht, maar er waren genoeg bootjes en skûtsjes in het water en op het land rondom het gebouw te zien. Het museum heeft van de EU subsidie gekregen in het kader van 'Fryslân Fernijt', waarbij skûtsjeverhuurders (waaronder dus het Skûtsjemuseum) worden gestimuleerd om de dieselmotor van hun schepen te vervangen door een duurzame, elektrische motor.

ETEN & EUROPEES GERECHT VAN DE DAG

Terug in Hurdegaryp had Margje's moeder, de dominee van het dorp, een picknick-pakket voor ons gemaakt, met o.a. Hongaarse palacinta's (pannenkoeken met Hüttenkäse) en Gulasch. We namen het mee naar het nabijgelegen natuurpark van het Wielengebied, dat vooral bekend staat als homo-ontmoetingsplaats, maar voor ons dienst deed als bezorger van weer een EU-bonuspunt: de Grote Wielen krijgen EU-sbusidie via Natura 2000. We gaan dus voor de 9 punten vandaag! Het eten was trouwens heerlijk.

OVERNACHTING

Vannacht slapen we in de tuin van de buren in hangmatten. We hopen op nul millimeter regen, en nog minder muggen. Desondanks staat de muggenspray al klaar. Welterusten!

Facebook: http://on.fb.me/of3ePm
Hyves: http://teamsteam.hyves.nl