Limburg: onweer en oorlogsgraven - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Albert Meijer - WaarBenJij.nu Limburg: onweer en oorlogsgraven - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Albert Meijer - WaarBenJij.nu

Limburg: onweer en oorlogsgraven

Door: albertmeijer

Blijf op de hoogte en volg Albert

18 Augustus 2011 | Nederland, Maastricht

We draaien korte nachten, maar deze nacht konden we uitslapen tot half 9. De tent was zò opgevouwen (wie had dat gedacht) en om 10 uur werden we door gastvrouw Yvon weggebracht naar de oorlogsgraven van Ysselsteyn. Wat een schatten wonen hier toch. Kijk voor meer Yvon op www.100heroes.eu

CULTURELE ACTIVITEIT

Net buiten Ysselsteyn ligt een gigantische Duitse soldatenbegraafplaats, met 32.000 graven, waaronder die van de neven van prins Bernhard! Alle graven zijn exact hetzelfde, en liggen er vredig en gestroomlijnd bij in de glooiende heuvels van de Peel. Maar al die graven moeten onderhouden worden. Daarom regelt het JOC Ysselsteyn via YouthNetworks, met geld van Youth in Action uitwisselingen van voornamelijk Duitse jongeren. Sommige komen voor langere tijd als EVS er, maar de meesten maar kort. Op dit moment was er een groep van zo'n 15 jongeren uit het Duitse Neuenrade, die zich vrijwillig op hebben gegeven voor een weekje grafonderhoud. Ze hebben het ook leuk, want pal naast de graven ligt een volleybalveld en een tafeltennistafel. Het is een luguber soort schoolkamp, maar de jongeren lijken uiterst tevreden.
Vandaag schrobben we vrijwillig een paar uurtjes mee. Het weer klaart op, en het werk geeft een zekere rust in het hoofd Toch is het raar: je weet niet of het graf dat je aan het schoonmaken bent met algdodende middelen toebehoort aan een rasechte nazi, of een jonge Duitse soldaat die geen andere keus had dan het leger in te gaan. De Duitse jongeren nemen ons mee naar het graf van Georg Quass, die de veldslagen weiswaar overleeft, maar zichzelf en zijn compagnie overgeeft. Hij wordt geëxecuteerd door de Duitse krijgsraad wegens verraad.

Rond de klok van twaalf hebbben we genoeg geschrobd en worden we door Miriam van het JOC naar het dorp teruggebracht. Daar zien we een paar kamelen in een wei: vervoer! Maar er lijkt niemand thuis te zijn in de naastliggende manege. We treffen tot onze verbazing wel twee olifanten aan. Dan ontdekken we ook mensen, maar helaas mogen we noch op de kamelen, noch op de olifanten rijden: de politie heeft het circus (want dat is het) verboden om de dieren te laten bereiden door burgers. Dikke pech.

VERVOER

Dan maar alternatief vervoer: liften! Want dat kunnen we. En inderdaad, we hebben al gauw een oude mercedes te pakken. De man achter het stuur, Hugo, vertelt over zijn schoonvader, de heer Wellenstein, die één van de oprichters van de ECSC, de voorloper van de EU was. Indirect wordt deze auto dus vast deels gefinancierd door EU-geld, al lijkt het ons onwaarschijnlijk dat Travel Champion ons hier bonuspunten voor wil gevcen. Nou ja, toch leuk.

Hugo zet ons af bij een tankstation, alwaar een andere auto ons naar Venlo brengt. Via Roermond treinen we naar Maastricht, waar we willen eten bij het theater aan het vrijthof, dat eu-subsidie krijgt. Jammer genoeg is het restaurant dicht, en ook een eu-gesubsidieerd vervoersmiddel is onvindbaar. We worden superchagrijnig, todat we één van de helden die we in Utrecht geïnterviewd hebben bij toeval tegenkomen, de vrijwillige visagist van Andre Rieu (zie weer www.100heroes.eu , hij is een van de eerste mensen die we geinterviewd hebben). Hij geeft ons de tip om bij de Stayokay te gaan eten: yes! Goed plan

ETEN EN EUROPEES GERECHT VAN DE DAG

Dus we gaan naar de Stayokay (EU-subsidie!), en eten daar een Wiener Schnitzel (albert tenminste): Oostenrijks! Maar dan breekt het onweer los, en we moeten nog naar Valkenburg om te slapen... Geen goed plan.

OVERNACHTING

Daarom cancellen we de trekkershut in Valkenburg en checken we in op het Botel, het drijvende hotel op de Maas. We zitten in een krap maar gezellig kamertje, en het is niet zo duur. Wordt een fijn nachtje!

ROUTE

Voor onze routebonuspunt hebben we een bedrijventerrein buiten de stad opgezocht: de Karosseer. De Karosseer is een mix van woonwagenkamp en bedrijventerrein, waar vooral autohandels staan. Er waren eerst veel problemen: het gebied was vervuild en onveilig. Sinds 2004 wordt het terrrein met behulp van EU-geld opgeknapt, en het project is nu zo goed als afgerond: het gebied is gesaneerd, zoals dat zo mooi heet.

Facebook: http://on.fb.me/of3ePm
Hyves: http://teamsteam.hyves.nl