Noord-Brabant: Bossche Bollen & Bastions - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Albert Meijer - WaarBenJij.nu Noord-Brabant: Bossche Bollen & Bastions - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Albert Meijer - WaarBenJij.nu

Noord-Brabant: Bossche Bollen & Bastions

Door: albertmeijer

Blijf op de hoogte en volg Albert

17 Augustus 2011 | Nederland, Amsterdam

Zo eindigde de reis in Zeeland: een gratis diner, een duik in de zee, en een heerlijke, zij het korte, nacht in een kasteel. Op naar Brabant!

ROUTE

We beginnen in ’s-Hertogenbosch. Daar gaan we langs bij de werkmannen die de Westerwal aan de Dommel opknappen.Met EU-geld natuurlijk. Daarna eten we heerlijke Bossche bollen bij een lunchcafe. Nom nom nom.

CULTURELE ACTIVITEIT

De activiteit van de dag is een bezoek aan het Bastionder. Den Bosch is een vestingstad, met allerlei bastions eromheen. Bij één van deze bastions is een (door de EU gefinancierd) bezoekerscentrum ingericht, met daarin een groot kanon dat nooit gewerkt heeft (de Boze Griet) en een man die ons graag wat verteld over de geschiedenis van de bastions die Den Bosch meerdere keren beschermd hebben, danwel tegen de Spanjaarden, danwel tegen de Hollanders, die van Den Bosch een protestantse enclave wilden maken. Dan hadden de Bosschenaren nog liever de Spanjaarden!
Buiten het Bastionder ging meteen een bus naar Eindhoven. Wij dachten: da’s lekker makkelijk, maar de bus bleek er anderhalf uur over te doen. Uiteindelijk was het toch de moeite waard, want we kwamen langs Maaskantje. Feest!

VERVOER

In Eindhoven aangekomen, stapten we meteen in een andere bus: de Phileas. Deze duurzame bus werd ontwikkeld met EU-geld. Hoera! We zijn ermee naar Eindhoven Airport gereden, en meteen weer terug.

ETEN + EUROPEES GERECHT VAN DE DAG

Terug op het station wèèr een bus ingestapt, ditmaal naar de IKEA: jawel, onze eetlocatie was dit keer de Zweedse meubelgigant! De Zweedse gehaktballetjes en kanelbullar gingen erin als gesneden koek. Hebben we meteen ons Europees kostje binnen.

OVERNACHTING

Ons plan was om voor de nacht een eigen boomhut te bouwen. Gezamenlijk hebben Margje en ik vier linker handen, maar gelukkig hadden we een elektricien n Venhorst gevonden met materiaal, gereedschap en, niet onbelangrijk, een boom in de tuin, maar deze belde af: er was iets tussengekomen. Dus nu zitten we bijeen kampeerboerderij in de Peel, in Limburg. We hebben een flesje wijn en wat lekkere koekjes gekocht, dus wij gaan even genieten. Welterusten!

Facebook: http://on.fb.me/of3ePm
Hyves: http://teamsteam.hyves.nl
Twitter: http://bit.ly/oYGWTH

doei! volg ons!

EU SUBSIDIES

Bezoekerscentrum Bastionder
Dit door de Europese Unie gesubsidieerde bezoekerscentrum in ‘s Hertogenbosch bevindt zich in het ‘Bastion Oranje’, wat een onderdeel van de Bossche vestingwerken is. Het bastion is in 1634 aangelegd als verdediging tegen de Spanjaarden. In het bezoekerscentrum wordt informatie gegeven over het landschap van het Groene Woud, er wordt onder andere een film over de geschiedenis van het bastion vertoont en de ‘Boze Griet’ staat er. Dit laatste is een groot aanvalskanon, waarover twee jaar gedaan is om het te bouwen en waarvan het de bedoeling was dat het enorm ver kon schieten. Toen men dit daadwerkelijk probeerde kwam er alleen maar schroot uit het kanon en bleek het ding waardeloos te zijn. Het bezoekerscentrum is op woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag geopend en je kunt er gratis een kijkje nemen
Phileas bus
Deze bus rijdt sinds 2004 tussen Eindhoven en Eindhoven Airport en in totaal zijn er 12 stuks. De geleide bus werkt eigenlijk als een tram, maar dan zonder de rails en bovenleiding, waardoor het een stuk goedkoper is. Door een aantal problemen met de accu’s en computers zijn de bussen in 2007 tijdelijk uit dienst genomen, maar sinds 2009 maken ze weer deel uit van het openbaar vervoer in Eindhoven.