Zeeland: Stoom- & Kernenergie - Reisverslag uit Oostkapelle, Nederland van Albert Meijer - WaarBenJij.nu Zeeland: Stoom- & Kernenergie - Reisverslag uit Oostkapelle, Nederland van Albert Meijer - WaarBenJij.nu

Zeeland: Stoom- & Kernenergie

Door: albertmeijer

Blijf op de hoogte en volg Albert

17 Augustus 2011 | Nederland, Oostkapelle

Op dag 3 zijn we in Zeeland. Na een heerlijke nacht zijn we vanuit Rotterdam naar het Zuiden gereisd.

VERVOER

De reis begon in Goes, waar we met de aloude stoomtrein Goes-Borsele naar Kwadendamme zijn gereden. Op een slakkentempo, dat wel, maar dat hoort er natuurlijk bij!

ETEN

In Kwadendamme zijn we uitgestapt en daar hebben we geluncht bij de dierentuin aldaar. De Tropical Zoo de Berkenhof was eerst een vlindertuin, maar ze zijn nu een officiele dierentuin met ook meer diersoorten, zoals schildpadden, hagedissen en kameleons.

ROUTE

Vanaf Kwadendamme (dat we steevast uitspreken als 'Kwakkelburg' ) hebben we verschillende bussen genomen naar het gebied rond Borsele, waar ook de Westerschelde tunnel is. Daar hebben we een deel van een door de EU-gesponsorde wandelroute afgelegd. Leuk detail: in Borsele staat een kerncentrale, dus de vlinders zijn neon-groen, alle vogels kunnen praten (al hebben ze wel een licht vlaams accent) en de vissen in het water hebben gemiddeld 3,8 ogen.

CULTURELE ACTIVITEIT

Via de Westerscheldetunnel (waar ook al EU-subsidie in zit) zijn we naar Oostburg gereden met de bus. Daar, in de sporthal, wachte Kristine ons op, die daar een kindervakantieweek organiseerde. Vandaag was het sport- en spel-dag. De kinderen konden door het maag-en darmsysteem van een gigantische rups kruipen, in een opgeblazen boom klimmen, en er werd druk voor een flashmob-dans geoefend. Omdat we er toch waren, hebben we meteen ook wat vrijwilligers geinterviewd. Helaas was er geen EVS-vrijwilliger aanwezig, maar dit project werkt wel met EVS, ook via ons project YouthNetworks. Ook Gilles, de vrijwilliger van gisteren, was via YouthNetworks aan zijn EVS-project in Rotterdam gekomen.

OVERNACHTING

En nu zijn we in onze meest luxueuse overnachtingsplaats totnogtoe: een 13e-eeuws kasteel in Oostkapelle, waar een StayOkay-jeugdherberg in gevestigd is. Zo net ben ik even wezen zwemmen, want het strand ligt hier om de hoek, en Margje geniet vooral van het kasteel zelf. We hebben hier ook weer een filmpje opgenomen, dat zetten we binnenkort of de face/twit/hyves/travelchampion.

EUROPEES GERECHT VAN DE DAG

De mensen van StayOkay waren zo aardig om ons gratis avondeten aan te bieden: heerlijke italiaanse pasta! Dank jullie!

Morgen gaan we naar Noord-Brabant. Volg ons ondertussen:

Facebook: http://on.fb.me/of3ePm